Therese testar teknik

Succé när hon ger ingenjören ett nytt ansikte

Therese Lindgren utmanar fördomarna om ingenjörer och bevisar att teknikgenier kommer i många olika former.

År 2030 kommer Sverige att sakna 100.000 ingenjörer. Endast 1 av 10 ungdomar söker teknikprogrammet på gymnasiet och av dessa är endast 16 % tjejer. Teknikföretagen enades om att branschen behöver nya förebilder och inledde därför en satsning med youtubern Therese Lindgren.

Youtubeserien “Therese testar teknik” har knappast undgått någon med intresse för kompetensförsörjningsfrågor. Sedan den lanserades tidigare i år har den blivit en succé med över 1,3 miljoner visningar.

Satsningen med youtube-stjärnan syftar till att inspirera fler unga tjejer att intressera sig för teknik och välja tekniska utbildningar och yrken. Resultatet har fallit väl ut – hela 43 procent av alla tjejer i åldern 13-17 år har sett första filmen där Therese spelar piano på selleri.

– Det är en otrolig siffra som vi såklart är väldigt glada över, det är inte många kampanjer som träffar så rätt. Vi anar att siffran är ännu högre bland 10-12-åringarna men Youtube för ingen statistik över besökare under 13 år, berättar Emma Sabel, projektledare för satsningen på Teknikföretagen, och fortsätter:

– Kampanjen med Therese har väckt nyfikna och glada tillrop från alla håll och kanter, jag har fått samtal från industrins parter, företag, tekniska museer, komtek, arbetsförmedlingar, gymnasieskolor, universitet med flera. Men det är såklart de unga tjejernas respons som är viktigast och mest värdefull.

Nu laddar Therese och Teknikföretagen för en uppföljande andra säsong.

Se ett av avsnitten: Therese testar 3D-printer


Nyheter


Aktuell produktion nummer 4

I det senaste numret av Aktuell Produktion, så skriver Per-Håkan Kalbhenn, vice vd och ägare av KmK Instrument AB som

SVMF har fått tre nya medlemmar

De tre företagen valdes in på SVMF:s årsstämma som skedde den 28 maj hos Teknikföretagen och Teknikföretagens Branschgrupper, där SVMF

Ny vd för DMG MORI Sweden

Han efterträder Fredrik Gedda som nu antar nya utmaningar för DMG MORI i USA. Martin Svärdh, tidigare servicechef, som tar

Aktuell produktion nr 3

I varje nummer av Aktuell Produktion så skriver någon från SVMF en krönika i inledningen. I senaste numret så är